Gamma sp. j.
249|250|338

ZRiD i inwestycje w pasie drogi publicznej

Idea szkolenia

CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)

CZĘŚĆ II - Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).
Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkie osoby specjalizujące się w sprawach związanych z prowadzeniem inwestycji drogowych zarówno organy administracji publicznej jak i wykonawców robót

W programie m.in.:
  • Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
  • Regulacje prawne w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
  • Inwestorzy robót w pasie drogowym
  • Realizacja i etapy inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie SPECUSTAWY DROGOWEJ – ZRiD
  • Sposoby finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej z uwzględnieniem specustawy drogowej

Program szkolenia:

Program szkolenia

CZĘŚĆ I:

1. Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe.
  • ustalenie linii rozgraniczających,
  • wpływ granic na inwestycje drogowe,
  • kategorie dróg publicznych,
  • drogi publicznej a drogi wewnętrzne (potencjalne kolizje, problematyka własności).
    • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

2. Regulacje prawne (ustawy, rozporządzenia i inne akty wykonawcze) w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej.
  • Omówienie ze wskazaniem na ostatnie zmiany i obowiązujący stan prawny.

3. Inwestorzy robót w pasie drogowym.
  • inwestorzy publiczni (zarządcy dróg publicznych)
  • inwestorzy niepubliczni/prywatni (podmioty spoza kręgu organów administracji publicznej realizujący inwestycje w pasie drogi publicznej).
    • Omówienie różnic w charakterze inwestycji oraz reżimów prawnych stosowanych w każdym typie inwestycji.
4. Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej.
  • Co może być przedmiotem takiej inwestycji?
  • Czy ogólnodostępne drogi publiczne mogą być przedmiotem inwestycji na wyłączność?
  • Podmioty niepubliczne realizujące inwestycje w pasie drogi publicznej.
  • Rola projektantów i pełnomocników inwestora (wykonawców robót) w procesie inwestycyjnym w pasie drogi publicznej.
    • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
5. Etapy inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej.
  1. Decyzje lokalizacyjne.
  2. Niezbędne uzgodnienia administracyjnoprawne:
    • zgłoszenie robót budowlanych,
    • decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (pozwolenie na budowę),
    • uwzględnienie decyzji o warunkach zabudowy, uwzględnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    • uzyskanie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu
      • procedura zmiany czasowej organizacji ruchu,
      • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
      • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
    • uzyskanie zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu,
      • procedura zmiany stałej organizacji ruchu,
      • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
      • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
    • uzyskanie decyzji na zajęcie pasa drogowego u zarządcy drogi publicznej na realizację robót.
  3. Elementy decyzji na zajęcie pasa drogowego.
    Szczegółowe omówienie decyzji na zajęcie pasa drogowego:
    • jakie elementy powinna zawierać?
    • jakich błędów przy tworzeniu takiej decyzji należy unikać?
    • czas obowiązywania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
    • przedłużenie/zmiana decyzji na zajęcie pasa drogowego,
    • zmiana warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego,
    • cofnięcie decyzji na zajęcie pasa drogowego przez zarządcę drogi,
    • naruszenie warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego.
    • Przykłady z praktyki (kazusy) i dyskusja.
  4. Inne uzgodnienia niezbędne dla realizacji robót w pasie drogi publicznej.
    • prowadzenie robót w rejonie obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
    • inwestycje oddziałujące na środowisko (obszary Natura 2000),
    • zapewnienie odprowadzania ścieków,
    • uzgodnienia z dostawcami energii elektrycznej,
    • kanały technologiczne i sieci telekomunikacyjne,
    • sieci cieple i sieci gazowe,
    • wycinka drzew (zgody środowiskowe i opłaty z tym związane),
    • odprowadzanie wód opadowych i gruntowych do sieci kanalizacji deszczowej,
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie rzek, zbiorników wodnych i terenów zalewowych,
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie infrastruktury kolejowej (przejazdy kolejowe, tunele, wiadukty),
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie lotniska, lądowisk, obiektów lotniczych, obszaru oddziaływania lotniska,
    • zabezpieczenia przeciwpożarowe inwestycji.
6. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej (zagadnienia podstawowe).
Szczegółowe omówienie inwestycji/robót realizowanych przez zarządcę drogi publicznej:
  1. roboty utrzymaniowe,
  2. konserwacja dróg,
  3. naprawa
  4. ograniczona przebudowa
  5. remonty.
    • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

     

CZĘŚĆ II

7. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie specustawy drogowej (SPECUSTAWA drogowa: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych).

  1. Omówienie specyfiki decyzji ZRID w polskim systemie prawa wydawanej na podstawie SPECUSTAWY drogowej.
    • decyzja ZRID w katalogu decyzji administracyjnych,
    • decyzja ZRID w kręgu postępowań administracyjnych.
  2. Wskazanie na elementy szczególne decyzji ZRID:
    • wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
    • określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych,
    • warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
    • wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
    • zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
    • zatwierdzenie projektu budowlanego;
    • określenia szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
    • określenia obowiązku budowy i okresu użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
    • określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
    • określenia szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
    • obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu,
    • obowiązku budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
    • obowiązku budowy lub przebudowy innych dróg publicznych,
    • obowiązku budowy lub przebudowy zjazdów,
    • określenia ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości.
    • Omówienie poszczególnych elementów ZRID ze wskazaniem przykładów z praktyki.
  3. Terminy uzyskiwania decyzji ZRID.
  4. Procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
  5. Wnioskodawcy i strony postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
  6. Skutek kumulacji kilku postępowania administracyjnych w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID.
  7. Czas obowiązywania specustawy drogowej.

8. Sposób i zasady finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej (z uwzględnieniem specustawy drogowej).

9. Podsumowanie - panel dyskusyjny.

Trener

Jonatan Hasiewicz

Doktor nauk prawnych, radca prawny, inżynier ruchu drogowego. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku prawo oraz Politechnikę Krakowską Wydział Inżynierii Ruchu Drogowego. Dodatkowo uzyskał stopień doktora nauk prawnych w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk w specjalności organizacja ruchu drogowego. Specjalizuje się w tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, organizacji ruchu drogowego, prawie inwestycji drogowych, Prawie Administracyjnym i Postępowaniu Administracyjnym.

Aktywny uczestnik systemu zarządzania ruchem na drogach. Projektant zmian w czasowej i stałej organizacji ruchu.

Autor opinii prawnych dla zarządców dróg wewnętrznych, zarządców dróg publicznych oraz organów zarządzających ruchem na drogach dotyczących prawidłowości zatwierdzania organizacji ruchu drogowego, opiniowania organizacji ruchu drogowego, kontroli prawidłowości wprowadzania organizacji ruchu oraz zgodności organizacji ruchu z obowiązującymi przepisami. Autor opinii prawnych dotyczących realizacji procesu inwestycyjnego w drogownictwie. Pełnomocnik w sprawach o wydanie decyzji lokalizacyjnych i decyzji na zajęcie pasa drogowego. Pełnomocnik procesowy w postępowania w sprawach o wykroczenia drogowe. Autor artykułów naukowych dotyczących procedur zmiany organizacji ruchu drogowego oraz szeroko rozumianego procesu inwestycyjnego. Prowadzi wykłady i szkolenia z zakresu Prawa Administracyjnego, Prawa o ruchu drogowym, Prawa Budowlanego, ustawy o drogach publicznych, zarządzania ruchem na drogach, organizacji ruchu drogowego oraz zezwoleń na realizację inwestycji drogowych (ZRID).

Klienci, dla których Gamma zrealizowała szkolenia:

M_kghm-faurecia-tui-gaz.jpg|pkp-volksvagen-smyk-atlascopco.jpg|upc-sgb-tescp-bph.jpg
242
247

KONSULTANT SZKOLENIA



Monika Tarczyńska-Nowak

Project Manager

tel. +48 (22) 250 11 54
fax: (22) 266 08 51

m.tarczynska-nowak@projektgamma.pl

Szybki kontakt


INFORMACJE O SZKOLENIU
SZKOLENIE NA ZAMÓWIENIE
890zł

Poprzednie szkolenie
Obecne szkolenie
ZRiD i inwestycje w pasie drogi publicznej

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Porozmawiamy o Twoich potrzebach
tel: 22/266 08 48, tel. kom.: 505 273 550, szkoleniaeksperckie@projektgamma.pl
*wymagane
© Gamma sp. j. ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa. Wszelkie prawa zastrzeżone