Celem szkolenia będzie zapoznanie uczestników z aktualnymi regulacjami prawnymi

INWESTYCJE W PASIE DROGI PUBLICZNEJ

IDEA SZKOLENIA

Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach dotyczących inwestycji drogowych. Celem szkolenia będzie zapoznanie uczestników z aktualnymi regulacjami prawnymi, które stanowią podstawę realizacji inwestycji drogowych i ich zastosowania w praktyce.


W programie m.in.:

  • Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
  • Regulacje prawne w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
  • Inwestorzy robót w pasie drogowym
  • Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
  • Etapy realizacji inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej
  • SPECUSTAWA DROGOWA – inwestycja zarządcy drogi publicznej w trybie specustawy
  • Finansowanie inwestycji w pasie drogi publicznej

 

Podstawa prawna szkolenia:
Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.),
Ustawa Prawo budowlane z dnia 07 lipca 1994 r. (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414 z późn. zm.),
Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.),
Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (SPECUSTAWA drogowa) z dnia z dnia 10 kwietnia 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 80 poz. 721 z późn. zm.),
Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 94 z późn. zm.),
Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 (Dz.U. Nr 30, poz. 168 z późn. zm.),
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430 z późn. zm.),
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. 2004 nr 140 poz. 1481 z późn. zm.),
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późn. zm.),
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2003 nr 177 poz. 1729 z późn. zm.),
Komentarze do ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz specustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Najnowsze orzecznictwo.

Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkie osoby specjalizujące się w sprawach związanych z prowadzeniem inwestycji drogowych zarówno organy administracji publicznej jak i wykonawców robót.

Zobacz program szkolenia:

 
SZKOLENIE NA ZAMÓWIENIE

PROGRAM SZKOLENIA

1. Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe.

  • ustalenie linii rozgraniczających,
  • wpływ granic na inwestycje drogowe,
  • kategorie dróg publicznych,
  • drogi publicznej a drogi wewnętrzne (potencjalne kolizje, problematyka własności).

Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

2. Regulacje prawne (ustawy, rozporządzenia i inne akty wykonawcze) w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej.

Omówienie ze wskazaniem na ostatnie zmiany i obowiązujący stan prawny.

3. Inwestorzy robót w pasie drogowym.

  • inwestorzy publiczni (zarządcy dróg publicznych)
  • inwestorzy niepubliczni/prywatni (podmioty spoza kręgu organów administracji publicznej realizujący inwestycje w pasie drogi publicznej).

Omówienie różnic w charakterze inwestycji oraz reżimów prawnych stosowanych w każdym typie inwestycji.

4. Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej.

  • Co może być przedmiotem takiej inwestycji?
  • Czy ogólnodostępne drogi publiczne mogą być przedmiotem inwestycji na wyłączność?
  • Podmioty niepubliczne realizujące inwestycje w pasie drogi publicznej.
  • Rola projektantów i pełnomocników inwestora (wykonawców robót) w procesie inwestycyjnym w pasie drogi publicznej.

Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

5. Etapy inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej.
1 ) Decyzje lokalizacyjne.
2 ) Niezbędne uzgodnienia administracyjnoprawne:

  • zgłoszenie robót budowlanych,
  • decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (pozwolenie na budowę),
  • uwzględnienie decyzji o warunkach zabudowy, uwzględnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • uzyskanie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu
    • procedura zmiany czasowej organizacji ruchu,
    • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
    • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
  • uzyskanie zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu,
    • procedura zmiany stałej organizacji ruchu,
    • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
    • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
  • uzyskanie decyzji na zajęcie pasa drogowego u zarządcy drogi publicznej na realizację robót.

3) Elementy decyzji na zajęcie pasa drogowego.
Szczegółowe omówienie decyzji na zajęcie pasa drogowego:

  • jakie elementy powinna zawierać?
  • jakich błędów przy tworzeniu takiej decyzji należy unikać?
  • czas obowiązywania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
  • przedłużenie/zmiana decyzji na zajęcie pasa drogowego,
  • zmiana warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego,
  • cofnięcie decyzji na zajęcie pasa drogowego przez zarządcę drogi,
  • naruszenie warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego.

Przykłady z praktyki (kazusy) i dyskusja.

4) Inne uzgodnienia niezbędne dla realizacji robót w pasie drogi publicznej.

  • prowadzenie robót w rejonie obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
  • inwestycje oddziałujące na środowisko (obszary Natura 2000),
  • zapewnienie odprowadzania ścieków,
  • uzgodnienia z dostawcami energii elektrycznej,
  • kanały technologiczne i sieci telekomunikacyjne,
  • sieci cieple i sieci gazowe,
  • wycinka drzew (zgody środowiskowe i opłaty z tym związane),
  • odprowadzanie wód opadowych i gruntowych do sieci kanalizacji deszczowej,
  • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie rzek, zbiorników wodnych i terenów zalewowych,
  • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie infrastruktury kolejowej (przejazdy kolejowe, tunele, wiadukty),
  • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie lotniska, lądowisk, obiektów lotniczych, obszaru oddziaływania lotniska,
  • zabezpieczenia przeciwpożarowe inwestycji.

6. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej (zagadnienia podstawowe).
Szczegółowe omówienie inwestycji/robót realizowanych przez zarządcę drogi publicznej:

  • roboty utrzymaniowe,
  • konserwacja dróg,
  • naprawa
  • ograniczona przebudowa
  • remonty.

Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

7. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie specustawy drogowej (SPECUSTAWA drogowa: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych).
1) Omówienie specyfiki decyzji ZRID w polskim systemie prawa wydawanej na podstawie SPECUSTAWY drogowej.

  • decyzja ZRID w katalogu decyzji administracyjnych,
  • decyzja ZRID w kręgu postępowań administracyjnych.

2) Wskazanie na elementy szczególne decyzji ZRID:

  • wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
  • określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych,
  • warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
  • wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
  • zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
  • zatwierdzenie projektu budowlanego;
  • określenia szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
  • określenia obowiązku budowy i okresu użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
  • określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
  • określenia szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
  • obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu,
  • obowiązku budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
  • obowiązku budowy lub przebudowy innych dróg publicznych,
  • obowiązku budowy lub przebudowy zjazdów,
  • określenia ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości.

Omówienie poszczególnych elementów ZRID ze wskazaniem przykładów z praktyki.

3) Terminy uzyskiwania decyzji ZRID.

4) Procedura uzyskiwania decyzji ZRID.

5) Wnioskodawcy i strony postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.

6) Skutek kumulacji kilku postępowania administracyjnych w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID.

7) Czas obowiązywania specustawy drogowej.

8. Sposób i zasady finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej (z uwzględnieniem specustawy drogowej).

9. Podsumowanie panel dyskusyjny.

Opinie o szkoleniach

Jonatan Hasiewicz

Doktor nauk prawnych, radca prawny, inżynier ruchu drogowego. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku prawo oraz Politechnikę Krakowską Wydział Inżynierii Ruchu Drogowego. Dodatkowo uzyskał stopień doktora nauk prawnych w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk w specjalności organizacja ruchu drogowego. Specjalizuje się w tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, organizacji ruchu drogowego, prawie inwestycji drogowych, Prawie Administracyjnym i Postępowaniu Administracyjnym.

Aktywny uczestnik systemu zarządzania ruchem na drogach. Projektant zmian w czasowej i stałej organizacji ruchu.

Autor opinii prawnych dla zarządców dróg wewnętrznych, zarządców dróg publicznych oraz organów zarządzających ruchem na drogach dotyczących prawidłowości zatwierdzania organizacji ruchu drogowego, opiniowania organizacji ruchu drogowego, kontroli prawidłowości wprowadzania organizacji ruchu oraz zgodności organizacji ruchu z obowiązującymi przepisami. Autor opinii prawnych dotyczących realizacji procesu inwestycyjnego w drogownictwie. Pełnomocnik w sprawach o wydanie decyzji lokalizacyjnych i decyzji na zajęcie pasa drogowego. Pełnomocnik procesowy w postępowania w sprawach o wykroczenia drogowe. Autor artykułów naukowych dotyczących procedur zmiany organizacji ruchu drogowego oraz szeroko rozumianego procesu inwestycyjnego. Prowadzi wykłady i szkolenia z zakresu Prawa Administracyjnego, Prawa o ruchu drogowym, Prawa Budowlanego, ustawy o drogach publicznych, zarządzania ruchem na drogach, organizacji ruchu drogowego oraz zezwoleń na realizację inwestycji drogowych (ZRID).

Konsultant szkolenia

Szybki kotakt

Monika Tarczyńska-Nowak

Project Manager

tel. +48 (22) 250 11 54
fax: (22) 266 08 51

m.tarczynska-nowak@projektgamma.pl
Monika Tarczyńska-Nowak

Interesuje Cię to szkolenie?

Zostaw adres e-mail i nr. telefonu a przypomnimy Ci o tym szkoleniu.
Preferuję kotakt:

ZGŁOSZENIE NA SZKOLENIE

Zgłoszenie prosimy przesłać na adres szkoleniaeksperckie@projektgamma.pl lub faks 22 266 08 51 Wybrane szkolenie:

INWESTYCJE W PASIE DROGI PUBLICZNEJ

Termin szkolenia: 10 październik 2016 r.
Imię i NazwiskoStanowiskoTelefonAdres e-mail

1*

2

3

4

5

* Zaproszenia wysyłamy bezpośrednio do uczestników szkolenia – e-mailem.

Warunki zgłoszenia
  • Cena uczestnictwa dla 1 osoby: 790zl/os
    Do podanej ceny należy doliczyć 23% VAT.
  • Cena obejmuje prelekcje, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch.
  • Wypełnienie formularza zgłoszeniowego stanowi zawarcie wiążącej umowy pomiędzy zgłaszającym a Gamma D.Didiuk i M.Wasilewski Sp.j.
  • Odbiór zgłoszenia potwierdzimy mailem.
  • Prosimy o dokonanie wpłaty w terminie 14 dni od momentu otrzymania faktury.
    Wpłaty należy dokonać na konto:
    Gamma D.Didiuk i M.Wasilewski Sp. J.
    01-612 Warszawa
    ul. Mysłowicka 15
    Nr konta: 26 1140 2017 0000 4102 0842 7785
  • W przypadku wycofania zgłoszenia w terminie późniejszym niż 14 dni przed warsztatami, uczestnik zostanie obciążony kosztami w wysokości 20% opłaty za udział.
  • Rezygnacja ze szkolenia w terminie późniejszym niż 7 dni przed rozpoczęciem szkolenia będzie skutkowała obciążeniem uczestnika całkowitym kosztem za szkolenie. Odwołanie zgłoszenia musi być dokonane w formie pisemnej.
  • Zamiast zgłoszonej osoby w Wydarzeniu może wziąć udział inny pracownik firmy.
  • Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie oraz do odwołania Wydarzenia.
  • Nieodwołanie zgłoszenia i niewzięcie udziału w wydarzeniu powoduje obciążenie pełnymi kosztami udziału.

Klienci, dla których Gamma zrealizowała szkolenia:

SZKOLENIA - LOGISTYKA, TRANSPORT, SPEDYCJA: zobacz najbliższe szkolenia

AKTUALNOŚCI I ZMIANY W PRZEPISACH CELNYCH W 2016 ROKU
5 czerwiec 2018 Warszawa
Szkolenie daje możliwość uzyskania wiedzy z zakresu obrotu towarowego z zagranicą oraz obrotu w UE. Oferuje bogaty i dostosowany do potrzeb uczestników program, umożliwiając im dyskusję merytoryczną i szersze skupienie się na tych kwestiach i zagadnieniach, które są dla nich szczególnie istotne oraz analizie przypadków.
11 czerwiec 2018 - 12 czerwiec 2018 Warszawa
Celem szkolenia jest przedstawienie średnio zaawansowanych funkcji Microsoft Excel 2016 oraz sposobów ich praktycznego wykorzystania.
Reklamacja szkód w międzynarodowych prawie przewozowym
25 czerwiec 2018 Warszawa
Celem szkolenia jest dostarczyć wiedzę oraz uporządkować już nabytą wiedzę odnośnie transportu drogowego towarów, wskazać obowiązki i prawa stron umowy przewozu, pokazać jak to robić prawidłowo i bezpiecznie, a w przypadku szkody jak należy się zachować aby proces reklamacyjny przebiegł prawidłowo i sprawnie a przede wszystkim skutecznie. Nauczymy też jak odpierać nieuzasadnione roszczenia.
OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW PRZEWOZU W TRANSPORCIE I MAGAZYNIE
28 czerwiec 2018 Warszawa
ADR  kojarzy się głównie z przewozem towarów niebezpiecznych. Natomiast nie wszyscy wiedzą, że przepisom podlegają także pakujący, rozładowujący bądź dokonujący załadunku pojazdów z takimi towarami. Jakie zagrożenia stwarzają towary niebezpieczne, czy można i jak ograniczyć koszty ich transportu, jakie są obowiązki przedsiębiorców i pracowników – na te pytania znajdą odpowiedź uczestnicy szkolenia.
Szkolenie dla spedytorów i logistyków
16 lipiec 2018 Warszawa
Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy oraz zapoznanie uczestników z niuansami prawnymi dotyczącymi transportu i spedycji tak, by zminimalizować ryzyko błędu przy zawieraniu umowy, przygotowywaniu przewozu lub składaniu reklamacji.
Gospodarka magazynowa dla praktyków biznesu
19 lipiec 2018 - 20 lipiec 2018 Warszawa
W jakim celu firmy utrzymują magazyny? Jakie są podstawowe rodzaje i zadania systemów magazynowych w organizacjach biznesowych? Jakie są koszty i jak obliczyć efektywność Na te i wiele innych pytań odpowie ekspert, dr Bogdan Kroker.
26 lipiec 2018 - 27 lipiec 2018 Warszawa
Szkolenie będzie bazowało na symulacjach rzeczywistych negocjacji. Uczestnicy będą poznawali konkretne narzędzia negocjacyjne, będą wykorzystywać je na realnych przypadkach zawodowych. Już w trakcie zajęć będą w stanie poznać sprawczość poznanych metod, technik w całym procesie negocjacyjnym. Sposób pracy (metodologia) pozwoli również na wzbudzeni.
13 sierpień 2018 Warszawa
Celem szkolenia jest dostarczyć oraz uporządkować już nabytą wiedzę odnośnie transportu morskiego towarów, wskazać obowiązki i prawa stron umowy. Wyjaśnimy wiele specyficznych pojęć występujących wyłącznie w transporcie morskim (min. rola i odpowiedzialność osoby określonej mianem „shipper”). Omówimy obieg dokumentów a przede wszystkim rolę konosamentu (Bill of lading).
Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm
© Gamma sp. j. ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa. Wszelkie prawa zastrzeżone